Wmo: hulp aanvragen, verlengen, aanpassen of stoppen

Heeft u hulp nodig om zelfstandig te kunnen blijven wonen? Of om helemaal mee te kunnen doen in de maatschappij? Dan kunt u hulp aanvragen vanuit de Wmo.

Wanneer maakt u een melding Wmo?

  • U heeft hulp nodig.
  • U heeft al hulp, maar heeft die langer nodig dan is afgesproken.
  • U heeft al hulp, maar u heeft meer of minder hulp nodig.

Heeft u geen hulp meer nodig? Dan kunt u de hulp stoppen.

Hulp bij aanvraag

Als u hulp gaat aanvragen, moet u duidelijk maken waar u moeite mee heeft en wat u als oplossing ziet. Vindt u dit lastig, spannend of bent u bang dat u iets vergeet? Dan kunt u vragen of iemand u wil helpen. Dat kan familie of een goede vriend zijn. Maar ook een medewerker van Welzijn Capelle. Dit doen zij gratis en onafhankelijk.

Vraag cliëntondersteuning aan bij Welzijn Capelle

De medewerker van Welzijn Capelle helpt u bij:

  • het kiezen van de juiste woorden voor uw situatie en hulpvraag
  • het maken van keuzes
  • het zoeken naar een passende oplossing met de gemeente.

Bel Welzijn Capelle via telefoonnummer: 010 - 707 49 00.

Stap 1 Hulp aanvragen, verlengen of aanpassen

Om hulp aan te vragen, te verlengen of aan te passen maakt u een Melding Wmo.

Maak een melding Wmo

Nodig bij de aanvraag

  • U kunt een persoonlijk plan toevoegen, maar dit hoeft niet.

Stap 2 Persoonlijk plan

U kunt bij uw aanvraag een persoonlijk plan doen. Dit hoeft niet, maar dit plan geeft u de ruimte om in eigen woorden aan te geven wat uw situatie is en hoe u een oplossing ziet.

Geef in het persoonlijk plan aan:

  • Waar heeft u hulp bij nodig: wat kunt u niet meer goed zelf?
  • Hoe is uw probleem tot nu toe opgelost?
  • Waarom is deze oplossing niet meer voldoende? Wat is er veranderd aan uw situatie?
  • Wat zou u zelf kunnen doen om uw vraag op te lossen?
  • Wat zouden uw familie en vrienden kunnen doen om uw vraag op te lossen?
  • Welke hulp wilt u van de Wmo?
  • Wat wilt u weer kunnen met de Wmo?

Persoonlijk plan nasturen

Heeft u uw Melding Wmo al verstuurd? En wilt u voor het gesprek een persoonlijk plan opsturen?

Versturen documenten Wmo

Stap 3 Onderzoek

Normaal start het team Wmo binnen 6 weken een onderzoek. Helaas hebben wij te weinig medewerkers. Hierdoor duurt het langer voor wij een onderzoek kunnen starten. Dat spijt ons. Wij begrijpen dat u wacht op duidelijkheid. Daarom willen wij u laten weten dat wij ons best doen om u zo snel mogelijk te helpen. Wanneer het onderzoek start, nemen wij contact met u op. U krijgt dan een uitnodiging voor een gesprek met een Wmo-adviseur.

Dit gesprek kan plaatsvinden via de telefoon, tijdens een huisbezoek of op het gemeentehuis. Bij dit gesprek kunt u familie of mantelzorgers uitnodigen. Ook mag een onafhankelijk cliëntondersteuner van de stichting Welzijn Capelle aanwezig zijn. We bespreken met u:

  • Wat u nog wel kunt.
  • Wat u niet meer kunt.
  • Hoe uw familie en vrienden kunnen helpen.
  • Wat een goede oplossing zou zijn.

Soms kunt u zelf zorg of hulp regelen. Voorbeelden van hulp die u zelf kunt regelen zijn de OpStapBus of een maaltijdservice. Soms heeft u hulp nodig via de gemeente . 

U kunt dan kiezen tussen hulp in natura of een persoonsgebonden budget (pgb). Bij hulp in natura krijgt u hulp van een aanbieder van zorg of hulpmiddelen, waarmee de gemeente een contract heeft. Bij een persoonsgebonden budget koopt u zelf de hulp in.

Als u kiest voor een persoonsgebonden budget moet u een pgb-plan invullen. Ook moet u de pgb-zelftest van Per Saldo maken. Daarna plannen we een extra gesprek in. Tijdens dit gesprek bespreken we het pgb-plan en de uitkomsten van de pgb-zelftest.

Wilt u eerst meer lezen over pgb? Kijk op onze webpagina Pgb: zelf hulp inkopen met een persoonsgebonden budget

Stap 4 Gespreksverslag

Soms krijgt u na het onderzoek een gespreksverslag van de Wmo-adviseur. Bijvoorbeeld als u andere hulp wilt krijgen dan Team Wmo nodig vindt. 

Wij vragen u het gespreksverslag goed door te lezen. Bent u het niet eens met het gespreksverslag? Dan kunt u het gespreksverslag terugsturen met uw opmerkingen. Dan geldt het gespreksverslag als een aanvraag waarop u een besluit ontvangt.

Versturen documenten Wmo

Stap 5 Besluit

U krijgt van het team Wmo een brief met het besluit. Bij een positief besluit krijgt u van de gemeente Wmo-hulp. Bij een negatief besluit krijgt u geen Wmo-hulp.

Niet eens met het besluit?

Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u binnen 6 weken schriftelijk bezwaar maken. In deze brief staat:

  • hoe u bezwaar kunt maken en 
  • waar u dit bezwaarschrift naar toe kan sturen.

Besluit te laat?

Als wij niet binnen 8 weken beslissen, kunt u ons een brief sturen waarin u vraagt om een dwangsom. Wij hebben dan nog 2 weken om te besluiten op uw aanvraag. 

Doen wij dat niet, dan kunt u voor elke dag dat wij te laat besluiten een geldbedrag krijgen.

Wilt u meer lezen over de dwangsom ?

Hulp stoppen

Heeft u geen hulp meer nodig? Dan kunt u de hulp stoppen.

Wmo-hulp stoppen

Eigen bijdrage

In Capelle vragen we voor de meeste hulp uit de Wmo een eigen bijdrage. De maximale eigen bijdrage is in 2025 € 21,00 per maand. Deze betaalt u aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). U kunt de hoogte van uw eigen bijdrage berekenen op de website van het CAK.

Eigen bijdrage 2025

Vanaf 2025 betaalt u voor alle hulp en hulpmiddelen een eigen bijdrage, op een paar uitzonderingen na.

U betaalt geen eigen bijdrage voor de volgende voorzieningen:

  • een rolstoel
  • aanpassingen aan Wmo-voorziening, bijvoorbeeld een voetverhoger op de scootmobiel
  • een woningaanpassing van/in een gemeenschappelijke ruimte
  • een woonvoorziening in een gemeenschappelijke ruimte
  • collectief aanvullend vervoer (Hiervoor betaalt u alleen een ritprijs aan Trevvel. Lees meer over Wmo-vervoer: Trevvel Samen.)
  • financiële vergoedingen, zoals een verhuiskostenvergoeding

Ook betaalt u geen eigen bijdrage als u jonger bent dan 18 jaar.

Het Centraal Administratiekantoor (CAK) int deze eigen bijdrage.