Terugblik commissie Stadsontwikkeling en -Beheer in september

De raadscommissie Stadsontwikkeling en -Beheer vergaderde op dinsdag 23 september.

Aan het begin van deze vergadering werd er door 3 mensen ingesproken:

  • Dhr. Hartog bracht een aantal ideeën en suggesties voor het verkeersonderzoek Kralingseweg, waar de commissie eerder over sprak;
  • Mevr. Westenberg sprak zich uit tegen het voorgenomen eenrichtingsverkeer op de Eilandenweg;
  • Dhr. Lippinkhof sprak namens Havensteder in bij het raadsvoorstel Parkeernormen (zie hieronder). Hij bracht een aantal verbetervoorstellen.  

Vervolgens werden de volgende onderwerpen besproken:

Raadsvoorstel nota parkeernormen

Dit voorstel voorziet in een bijstelling van bestaande parkeernormen. In veel gevallen gaat het om een verlaging van de bezoekersnorm. Dat betekent minder beschikbare parkeerplaatsen voor bezoekers dan nu opgenomen in de nota parkeernormen uit 2023. 

Alle fracties (met uitzondering van de fractie Leefbaar Capelle) waren positief over het voorstel. Het belang van een goed fietsparkeerbeleid werd wel door meerdere fracties onderstreept. 

Het voorstel kan (met een voorbehoud van de fractie Leefbaar Capelle) als hamerstuk worden geagendeerd voor de raadsvergadering van 6 oktober.

Actualisering Verordening 'Toegang tot de woningmarkt'

Op 27 mei hebben we de Monitor Wonen vastgesteld. Daarnaast is sinds 1 juli de Verordening Woonruimtebemiddeling regio Rotterdam 2025 van kracht. Hierdoor zijn er enkele technische wijzigingen nodig in de huidige verordening Toegang tot de Woningmarkt Capelle aan den IJssel 2023. Het gaat dan vooral om het verduidelijken van de definiëring van de opkoopbescherming. 

Alle fracties waren unaniem akkoord. Het voorstel zal dus als hamerstuk worden geagendeerd voor de raadsvergadering van 6 oktober.

Concept Capels Actieplan Netgongestie

Eind 2024 heeft regionaal netbeheerder Stedin netcongestie afgekondigd voor een groot deel van Capelle. Netcongestie betekent overbelasting van het transportvermogen van het elektriciteitsnet. Landelijk netbeheerder Tennet kwam met een vergelijkbare boodschap voor de hele regio. 

Om die reden is een Capels Actieplan Netcongestie opgesteld, waarin staat wat daaraan kan worden gedaan. Het gaat dan om acties op het gebied van fysieke uitbreiding van het elektriciteitsnet, technologische oplossingen en gedragsverandering. 

Het onderwerp is in de commissie ter consultatie geagendeerd. Dat wil zeggen dat er vanuit de commissie input en aanvullingen op het concept actieplan kunnen worden meegegeven. Met deze input zal het college een definitief actieplan opstellen. 

De belangrijkste aandachtspunten die vanuit de commissie zijn genoemd: 

  • De participatie en het verwachtingsmanagement moeten goed geregeld zijn;
  • De doorkijk naar de toekomst mag best verder reiken dan slechts 2 tot 3 jaar.

Ontwerp Geluidsreductieplan Stormpolder

Op industrieterrein Stormpolder is in de periode 2012 – 2013 een overschrijding van de geluidszone geconstateerd. Hierdoor was vergunningverlening niet meer mogelijk. Met een vastgesteld Geluidsreductieplan (GRP) wordt vergunningverlening weer mogelijk. Het plan is inmiddels geactualiseerd. En dat is nodig, want een aantal bedrijven op het terrein wil een nieuwe omgevingsvergunning aanvragen.

Het college heeft het bijgewerkte plan dan ook inmiddels vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Ook dit onderwerp is ter consultatie geagendeerd voor de commissie. 

Belangrijk aandachtspunt vanuit de commissie was de vraag hoe een en ander gemonitord zal gaan worden. Dit punt wordt meegenomen in het definitieve plan, dat zal worden vastgesteld door het college na de inspraakprocedure.

De raadscommissie Stadsontwikkeling en -Beheer vergaderde ook op woensdag 24 september.

Aan het begin van deze vergadering werd ingesproken door mevr. Stuivenberg.
Zij sprak in bij het concept voorstel gebiedsvisie (zie hieronder).

Vervolgens werden de volgende onderwerpen besproken:

Woningbouw op Korte Termijn (WoKT)-aanvraag voor infrastructuur en mobiliteitsmaatregelen Stationsgebied Schollevaar

Capelle streeft ernaar om in de komende jaren tussen de 450 en 600 woningen te bouwen rondom het stationsgebied Schollevaar. Dat vraagt om investeringen van in totaal ruim €11,7 miljoen. Tegen deze achtergrond heeft de gemeente een aanvraag voor een subsidie ingediend van in totaal €7,6 miljoen. De rest van het benodigde bedrag van €4,1 miljoen zal door de gemeente moeten worden ge-cofinancierd. 
Op de garantstelling voor deze cofinanciering van €4,1 miljoen heeft de commissie over het algemeen positief geadviseerd. 
Alle fracties waren in meer of mindere mate positief. Het voorstel kan dan ook (met een klein voorbehoud van de fractie SGP) als hamerstuk worden geagendeerd voor de raadsvergadering van 6 oktober.
Wel zijn de fracties het erover eens dat er op termijn nog eens goed moet worden gekeken naar hoeveel de gemeente in de toekomst over heeft voor andere cofinancieringen in vergelijkbare gevallen. 

Definitieve verklaring van geen bedenkingen De Bermhof

Voor het realiseren van 28 zorgappartementen aan Bermweg 11 (Capelle) en Bermeinde 9 (Rotterdam) dient de gemeente een ‘verklaring van geen bedenkingen’ af te geven. Dat komt omdat de aanvraag voor het project in strijd is met een aantal bouw- en gebruiksregels van de bestemmingsplannen Schenkel-Zuid (Capelle) en Prinsenland (Rotterdam).
De commissie stemt ermee in om deze verklaring af te geven. Hetzelfde geldt voor de ingediende nota van beantwoording van de ingediende zienswijzen. 
Het voorstel kan daarom als hamerstuk worden geagendeerd voor de raadsvergadering van 6 oktober.

Consultatie Gebiedsvisie Centraal Capelle

Capelle gaat aan de slag met een aantal grote gebiedsontwikkelingen. Voor elk ontwikkelgebied wordt een duidelijke koers bepaald. De ontwerp-gebiedsvisie Centraal Capelle geeft richting aan keuzes voor de toekomst van het centrum van Capelle aan den IJssel. Deze ontwerpvisie is reeds door het college vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak.

Tijdens deze vergadering heeft de commissie opmerkingen en aandachtspunten meegegeven. Hierbij moet o.a. worden gedacht aan het positief insteken en benaderen van de in de visie veelvuldig gebruikte zin “autoluw maken van het centrum”, en het geven van goed inzicht van de financiële consequenties van de visie. 

De bedoeling is dat besluitvorming door het college over de definitieve versie nog dit jaar plaatsvindt. Daarbij zullen ook de aandachtspunten vanuit de commissie worden meegenomen.