U kunt ons vragen informatie beschikbaar te stellen voor hergebruik.

Dien uw verzoek in(externe link)

Dit doet u digitaal, u kunt hiervoor inloggen met DigiD(externe link).

Wat is hergebruik?

Bij het uitvoeren van onze taak maken we als overheid informatie. Deze informatie mogen natuurlijke personen of rechtspersonen ook gebruiken. Dit mag voor een ander dan doel dan het oorspronkelijke doel: commercieel of niet-commercieel. Dat noemen we "hergebruik van overheidsinformatie"

Een voorbeeld: de gegevens die het CBS heeft verzameld voor een bevolkingsonderzoek. Met dezelfde gegevens kunnen bedrijven hun afzetmarkt beter in kaart brengen. Dat zou dan hergebruik van overheidsinformatie zijn.

Lees de tekst van de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) op de website overheid.nl(externe link).

Welke informatie?

Alle bestaande informatie van onze gemeente, behalve als:

  • informatie niet openbaar is op grond van de wet
  • een derde de rechthebbende is van de informatie
  • informatie die betrekking heeft op openbare persoonsgegevens waarvan hergebruik onverenigbaar is met de doeleinden waarvoor ze zijn verkregen

We zijn niet verplicht de documenten te blijven produceren en op te slaan, enkel met het oog op hergebruik.

Aanlevering informatie

We verstrekken de informatie zoals deze informatie bij ons beschikbaar is. Dit doen we voor zover mogelijk langs elektronische weg, in een open en machinaal leesbaar formaat, samen met de metadata, waarbij het formaat en de metadata voor zover mogelijk voldoen aan formele open standaarden.

Wij zijn niet verplicht onze systemen aan te passen om het elektronische aan u aan te leveren.

Verzoek om hergebruik: schriftelijk indienen

Stuur uw schriftelijke verzoek om informatie naar:

Gemeente Capelle aan den IJssel
Postbus 70
2900 AB Capelle aan den IJssel

Afhandeling verzoek hergebruik

De gemeente neemt binnen 4 weken een beslissing op het verzoek om informatie. Bij ingewikkelde verzoeken kan de gemeente de beslissing met 4 weken uitstellen.