Sinds 1 juli 2023 geldt in Nederland de Wet goed verhuurderschap. Deze wet moet ongewenst gedrag van verhuurders voorkomen. Zoals het vragen van een te hoge borg, oneerlijke servicekosten, discrimineren of bedreigen.

Alle verhuurders moeten zich aan deze regels houden. Werken verhuurders niet volgens die regels? Dan kunnen we een waarschuwing of boete geven. Ook kunnen huurders ongewenst gedrag van verhuurders melden.

Voor wie

Deze wet beschermt woningzoekenden en huurders tegen ongewenst verhuurgedrag van:

  • particuliere verhuurders
  • verhuurbemiddelaars (zij brengen huurders in contact met particuliere verhuurders)
  • werkgevers die ook zorgen voor een woning voor hun buitenlandse werknemers  
  • woningcorporaties 

De 7 regels

De verhuurder of bemiddelaar:

  • discrimineert geen woningzoekenden of huurders
  • bedreigt huurders niet en maakt ze niet bang
  • vraagt maximaal 2 maanden kale huur aan borg
  • maakt een schriftelijk huurcontract
  • informeert huurders goed over:
  • rechten en plichten van de huurder over de woning (die niet in het huurcontract staan)
  • vraagt geen dubbele bemiddelingskosten aan de huurder

De wet geldt voor alle huurcontracten. Als uw oude contracten niet aan de nieuwe regels voldoen, moet u ze vernieuwen. U hoeft de vernieuwde contracten niet opnieuw aan te leveren bij de gemeente. Er is een overgangsregeling voor een aantal regels in de wet. Zoals schriftelijke informatie die de verhuurder aan de huurder moet geven. En het scheiden van het huurcontract en het arbeidscontract. Bekijk voor meer informatie artikel 23 op www.overheid.nl.

Verhuurt u aan een buitenlandse werknemer?

Dan moet u ook:

  • aparte contracten aanbieden voor werken en wonen
  • huurders schriftelijke informatie geven in een taal die zij begrijpen 

Meldpunt voor huurders

Bewoners en mensen die een woning zoeken kunnen een melding doen over een verhuurder. Dit kan op de pagina Meldpunt problemen met woningverhuur.

Mensen kunnen anoniem melden, maar moeten dit wel onderbouwen. Wij beoordelen deze melding. We kunnen een huurder adviseren eerst zelf contact met u op te nemen. Maar we kunnen er ook voor kiezen u een waarschuwing te sturen of meteen een boete op te leggen.