Huurt u een woning, maar denkt u dat uw verhuurder zich niet aan de regels houdt? Betaalt u te veel borg, servicekosten of bemiddelingskosten? Heeft u geen huurcontract op papier?

Neem dan eerst contact op met de verhuurder. Komt u er samen niet uit? Maak dan een melding bij het Meldpunt problemen met woningverhuur.

Direct naar de 7 regels voor verhuur.

Meld probleem met verhuurder

U kunt alleen een melding maken over een iemand die een of meer woningen verhuurt in Capelle.

Meld probleem met woningverhuur(externe link) 

Handig bij uw melding 

  • uw contactgegevens: telefoonnummer of e-mailadres 
  • gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar 
  • het adres van de woning die u huurt of wilt huren 
  • beschrijf de situatie, liefst met foto’s en bijlagen 

U kunt bijlagen uploaden, zoals factuur of huurcontract met uw kosten. Dit is niet verplicht. 

Anoniem of toch niet?

U kunt de melding anoniem doen, maar wij kunnen u vaak beter helpen met uw gegevens. Zonder uw gegevens kunnen wij niet doorvragen bij vragen en onduidelijkheden. Ook kunnen wij u niet op de hoogte houden van het resultaat van uw melding.

Wij delen uw gegevens niet met de verhuurder.

Woningcorporaties

Huurt u een sociale huurwoning? Bespreek uw vragen of waar u ontevreden over bent dan eerst met de woningcorporatie.

Dit zijn de woningcorporaties in Capelle

Te hoge huur, slecht onderhoud?

Vindt u uw huur te hoog? Of onderhoudt de verhuurder uw woning niet goed? Neem dan contact op met de Huurcommissie.

www.huurcommissie.nl(externe link)

Wie kan melden?

Iedereen kan een melding doen over een verhuurder die in Capelle aan den IJssel één of meer woningen verhuurt.

Bijvoorbeeld als:

  • u een huurwoning zoekt
  • u een woning huurt van een particuliere verhuurder, een woningcorporatie of een verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
  • u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.

De 7 regels voor verhuurders

U kunt de volgende soorten problemen bij ons melden.

  • De verhuurder discrimineert u.
  • De verhuurder bedreigt u of maakt u bang.
  • U moet meer dan 2 maanden kale huur betalen als borg. Borg is een extra bedrag dat u vooraf betaalt. U krijgt het geld terug als u geen schade maakt.
  • U heeft geen schriftelijk huurcontract met de verhuurder.
  • U krijgt geen goede informatie van de verhuurder over:
    • uw rechten en plichten (die niet in het huurcontract staan)
    • de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt
    • hoe u met de verhuurder in contact kunt komen
    • contactinformatie van het meldpunt problemen met verhuurders
    • de servicekosten: u moet een compleet overzicht van kosten krijgen
  • U betaalt alleen servicekosten die in de wet staan (Burgerlijk wetboek artikel 259 en artikel 261 van boek 7(externe link)).
  • U betaalt meer dan 1 keer bemiddelingskosten.

Buitenlandse werknemers

De werkgever moet aan buitenlandse werknemers aparte contracten aanbieden voor werken en wonen. De werkgever moet huurders schriftelijke informatie geven in een taal die zij begrijpen.

Als zij dit niet doen, kunnen zij dit hier melden.

Andere problemen?

Ervaart u andere problemen met de verhuurder? Dan kunt u dit ook bij ons melden. Probeer het probleem zo duidelijk mogelijk te maken, dan kunnen we het meeste voor u doen. Soms verwijzen we u naar een organisatie die u beter kan helpen.

Wat doen we met uw melding?

Heeft u contactgegevens ingevuld? Dan krijgt u binnen 5 werkdagen een eerste reactie van ons.

Dan bekijken we de mogelijkheden met u. We kunnen u adviseren toch eerst een gesprek met de verhuurder aan te gaan. Ook kunnen we u in contact brengen met het Juridisch Loket voor advies. Ook kunnen we de verhuurder aanspreken, of zelfs een boete opleggen.