Gemeente Capelle aan den IJssel vraagt kinderen mee te helpen met het ontwerpen van een speelplek in hun eigen buurt. Kinderen kunnen dit doen met de interactieve participatietool de Speeltuinbouwer. Hiermee wil de gemeente het samen buitenspelen en bewegen verder stimuleren. Om ervaring op te doen met deze tool wordt gestart met vier locaties. 

De gemeente is gestart met een pilot op vier speellocaties aan de Vivaldistraat, Paganinistraat, Wilhelminastraat en Savanne. De kinderen uit deze buurten hebben inmiddels een brief ontvangen met de uitnodiging om hun eigen speelplaats te ontwerpen. Wij werken hierin samen met Speelplan, die de interactieve participatietool ‘de Speeltuinbouwer’ ontwikkelde. Deze tool werkt als een spel, maar heeft ook een educatief karakter. Kinderen maken namelijk keuzes tussen verschillende speelvormen, die interessant moeten zijn voor meerdere leeftijdsgroepen. Daarnaast krijgen ze een budget in de vorm van munten waarmee ze de toestellen als het ware kopen. Zo zien ze meteen welk effect hun keuzes hebben op het budget.

Verantwoordelijk wethouder Eric Faassen is blij met deze tool. “Met dit online spel slaan we twee vliegen in één klap. Enerzijds stimuleren we al op jonge leeftijd dat betrokken zijn bij ontwikkelingen in je eigen omgeving - participeren dus - leuk is. Anderzijds bepalen ze zelf welke speeltoestellen ze willen. Daardoor verwachten we dat kinderen nog meer buiten én samen willen spelen.”

Spelen is voor iedereen

Opening Violierstraat
Opening van de Violierstraat - voorbeeld van een speeltuintje dat samen met de kinderen uit de buurt is ontworpen.

Een ander belangrijk uitgangspunt is inclusiviteit. “We willen dat buitenspelen en bewegen leuk en laagdrempelig is. Kinderen moeten gestimuleerd worden om vooral samen te spelen ongeacht achtergrond, niveau en fysieke gesteldheid”, vertelt wethouder Faassen. “Ons Kindercollege wilde ook aan de slag met inclusiviteit. Daarom hebben we hen betrokken bij het ontwerp van de speeltuin aan de Vivaldistraat. In deze speeltuin komen toestellen die zoveel mogelijk toegankelijk en speelbaar zijn voor mindervalide kinderen. De buurtkinderen mogen van het voorstel van het Kindercollege een definitief ontwerp maken.”

Het beste ontwerp

De kinderen uit de buurten van deze vier pilotlocaties krijgen tot eind februari de tijd om hun ontwerp in te dienen. Daarna beoordeelt de gemeente alle inzendingen. We stellen onszelf de volgende vragen:

  • Wat is de speelwaarde: Is er voldoende diversiteit aan speeltoestellen (klimmen, verstoppen, schommelen)?
  • Stimuleert het samen spelen?
  • Is het voor meerdere leeftijden interessant: (2 t/m 12 jaar)?
  • Past het in de omgeving (kleurgebruik, straatbeeld, etc)?

Hieruit kiezen we een top drie. Deze beste drie ontwerpen worden teruggelegd bij de kinderen. Zij kiezen hun favoriet. Het ontwerp dat de meeste stemmen krijgt, wordt nog voor de zomervakantie gebouwd.

Vervanging speelplekken

Speelplekken hebben een levensduur van ongeveer 15 jaar. Als een speelplek vervangen wordt, bespreekt de gemeente samen met de bewoners wat de wensen zijn. Tot nu toe is het zo dat de gemeente eerst zelf enkele ontwerpen maakt. Daaruit kiezen bewoners het gewenste ontwerp. Met de Speeltuinbouwer krijgen kinderen een veel grotere inbreng.  

Op dit moment werken we op vier speelplaatsen als pilot. Als we bij iedere speelplaats meer dan 10 reacties krijgen, dan volgen we deze werkwijze ook bij het vernieuwen van andere speelplekken.